Organisering af køkken uden overskabe

juni 30, 2022

Case :
Lene Beier.
Tv-vært på TV 2, mor til 2 drenge og gift med Anders. 
Bor i Søvang. I en villa de selv har totalrenoveret.

Lene er ikke min typiske oprydningsklient, da hun overhovedet ikke er et rodehoved. Der er altid pænt og ikke mindst rent hos Lene.
Vi har arbejdet sammen på Vi Drukner I Rod, og da hun har set mig rydde op, og forvandle en masse køkkener, kom hun alligevel med en udfordring. For selv et forholdsvis ryddeligt køkken kan gemme på overraskelser og uorden i skufferne. Hos Lene er der nemlig kun skuffer og ingen overskabe.
Lenes arbejde som TV vært gør, at hun somme tider er meget væk. I de perioder kommer hun hjem til et køkken hvor tingene ikke altid er på plads og kan være svære at finde.

Da Lene og Anders byggede huset, valgte de ikke at få overskabe da de ville respekteret rummet og have masser af lys ind.
Udsigten er skøn og der er masser af luft, men rent opbevaringsmæssigst er det en udfordring, da alt skal ned i skufferne.
Selv køleskabet er skuffer og det er derfor gået hen og blevet en uvane, specielt for drengene, bare lige at smide tingene på plads et sted i nærheden af den skuffe hvor tingene egentligt hører til. Lene fortæller også at tingene i første omgang er blevet placeret hvor det gav mening for dem der hjalp dem med at flytte ind i sin tid.

Når køkkenet er en del af rummet som hos Lene og Anders er det vigtigt at der ikke er alt for mange ting fremme på fladerne og at de ting der står der, er placeret med vilje. 
Det betyder i min optik, at 98% af køkkentingene skal placeres i skufferne, og at de skal placeres så man får overblik når man kigger oppefra og ned. 
Hvis det skal rode, så skal det rode med vilje.

Der skal også tages hensyn til arbejdsgangen, da det er uhensigtsmæssigt at hele tiden bøje sig ned og tage ting op af skufferne og sidst men ikke mindst skal køkkenet opdeles i kategorier og zoner og skufferne skal omrokeres.

Visse ting komfur, køleskuffer (4 styks) opvaskemaskine samt vask står fast og det er ud fra de elementer jeg indretter og skaber lettere arbejdsgange.

Denne drejedims er uundværlig i skabe. Vi kalder den Lazy Susan.

Jeg arbejder som altid ud fra metoden: Tøm, kategoriser, sorter og organiser. 
Når jeg organiserer et køkken som Lenes,har jeg altid en stak post-it hvor jeg skriver på hvad der er i skufferne.
Når alt er tømt begynder jeg at rykke rundt på sedlerne.
Kaffekopperne stod eks. meget langt væk fra kaffemaskinen. Der var tallerkner flere steder og glas flere steder.
På den her måde undgår jeg at fylde en hel skuffe op med ting, for så at skulle flytte rundt på det igen, fordi jeg senere finder ud af at det ikke giver mening.

Nu er kopper, kaffe, the og snacks placeret i skuffen lige under kaffemaskine og elkedel.

Med alle tingene ude og samlet i kategorier fik Lene fuldt overblik over hvad der var i alle skuffer og kunne stille og roligt sortere og vælge hvad hun ville beholde.
” Oprydning handler om tilvalg, ikke om fravalg”
Med en grovsortering i fødevarer og mærkelige fade, fik vi frigivet to store skuffer og mulighed for at lave luft og gøre plads til hver enkelt kategori for sig. Glas, tallerkner, fade, røre skåle osv. Dejligt overskueligt.

I et rum der er indrettet som Lene´s med skuffer og tyngde i bunden, er det vigtigt at ikke bare fylde på med flere lag medmindre det er højst nødvendigt, eller at der er flere af samme slags. 

Mit udgangspunkt for organisering er, at man skal kunne få øje på ALT der er i skuffer eller skabe når man åbner. Lad mig lige understrege IGEN:

”EN god organisering handler IKKE om at få plads til så meget som muligt i skufferne, men om at få overblik over det man har“.

Men med høje skuffer er det bare ikke altid muligt at lave den luksus hvor vi kun bruger bunden, og så er der ”luft” for resten af. Vi er nødt til at inddele endnu mere.

Indholdet i denne skuffe er i to lag men begge lag indeholder samme kategori – ALTID samme kategori.

Overblik over ændringer:

  • Alle skuffer blev sorteret og fik egen kategori.
  • Der blev roteret rundt således, at tingene kom så tæt som muligt på hvor de bruges. Pander/gryder ved siden af komfur. Kopper ved kaffemaskinen osv.
  • Alle åbne tørvarer blev hældt i gennemsigtige beholdere og blev markeret med et label.
  • De 4 køleskuffer blev opdelt i Mejeri, frugt/grønt, drikkevarer samt pålæg og smagsgivere. 
  • Alle grøntsager blev taget ud af emballage og lagt i gennemsigtige plastbeholdere.
  • Tupperware skuffen blev halveret da 70% af indholdet ikke havde en makker. Låg uden skål og omvendt. Alle låg opbevares samlet på højkant
  • Diverse køkkenpapir mm. Blev samlet i en magasinholder på højkant fremfor at tage pladsen i hele skuffen
  • Alle olier og flasker der bliver brugt dagligt i madlavningen blev samlet og placeret lige ved siden af komfuret på en Lazy Susan.
  • Jeg indrettede i skuffen under kaffemaskinen en lille afdeling med kopper, kaffe, the og overblik over gode snacks. Det jeg kalder en Coffee-station. Dette er både hyggeligt og praktisk.
  • Lene fik taget stilling til hver eneste ting hun har i køkkenet. Noget blev sendt videre, andet omplaceret således der kun er de ting køkkenet som familienbruger.


     
Tørvarer
Jeg pakker frugt og grønt ud, skyller og klargør så meget jeg kan så det bliver nemt og ikke mindst indbydende at spise grønt.

Opbevaring er købt hos Boxdelux