Gode morgenrutiner// der skal så lidt til at få en god start.

september 6, 2021

Vores sind er mere stille om morgenen. En stilhed der er god til at skabe balance i en travl hverdag.
Den mentale stilhed vil vi gerne have ind i morgenstunden, på den måde får vi den bedste start på dagen.

Jeg har i mange år været en af dem der enten lå og gassede mig i mange timer, eller væltede ud af sengen 15 minutter før jeg skulle være et sted.
Det har virkelig ændret hele min dag at bruge blot 5 minutter om morgenen på at komme rigtigt i gang. ængere tid behøver det nemlig ikke at tage.

Du bliver stresset allerede fra morgenstunden hvis du bliver bombarderet med en masse informationer. Så lad være med at scrolle igennem Instagram eller facebook som det første hvis du kan. På trods af at du måske er nysgerrig – Jeg kender det.

Har du tv i soveværelset, så lad være med at tænde for nyhederne eller andet der kan sætte gang i noget.
Forsøg at vågne op stille og roligt og få gang i en god morgenrutine med en stille stund for dig selv.
Har du mand eller børn du deler din morgen med? Så må du planlægge dig ud af det så godt du kan. Snig dig op en halv time før dem og nyd roen.

Vores krop og hjerne er lavet til at bo i naturen og derfor gør det noget godt at få noget frisk luft fra morgenstunden.
Har du hus, så gå udenfor i 5 minutter. Bor du i lejlighed med altan så gå derud. Bor du i lejlighed uden mulighed for at komme ud så kan du åbne vinduet og kigge ud og trække luften ind…. Blot et par minutter.

Der skal være lidt tid til at gøre noget for dig selv hver morgen.
Noget der giver dig energi og en god start på dagen.
Udtrykket at få det forkerte ben ud af sengen er nok startet med den slags morgener hvor man er kommet forkert i gang og derefter er i dårligt humør resten af dagen.

Inden du kan implementere noget af dette i din morgen, har du måske en dårlig vane du rydde op i for at gøre plads til den nye gode vane.
Der er forsket en del i viljestyrke, og flertallet mener at det er en begræset størrelse, og at vi har mest af den om morgenen. Resten af dagen går det så ned af bakke.
Jeg er efter egen erfaring enig, og mener derfor at din morgen et rigtig godt sted at starte når du skal ændre noget.

Nogen af de ting du måske gør nu:
Du bliver ved med at trykke på snooze og vente til absolut sidste øjeblik med at stå op.

Tjekker din telefon som det første.

Ser nyheder og får al verdens ulykke og coronatal ind som dit første indtryk.

Du glemmer/undlader at spise morgenmad

Du spiser morgenmad, men noget virkelig usundt.

Skændes med børn, mand eller i værste fald din chef.

HER ER NOGEN IDEER TIL, HVAD DU KAN GØRE I STEDET FOR:

Se en solopgang
Der er ikke noget så livsbekræftende som at se solen stå op. Det kan sagtens bare være ud af vinduet.

Sid en stille stund og lyt til en podcast eller en lydbog
Helst noget beroligende, eller noget sjovt der får dig i godt humør.

Sid stile kig ud i luften, mens du drikker en kop kaffe, te eller noget andet du kan lide.
Bare det at samle tankerne og komme langsomt i gang.

Skriv noget
Et brev, 3 ting du er taknemmelig for eller en bøn ( ikke nødvendigvis en religiøs bøn, men en bøn eller forhåbning om hvordan din dag bliver).

Spis et måltid der er sundt og giver dig god energi til dagen
Der bliver masser af muligheder for at falde i diverse fælder senere – en god start kommer ikke dårligt tilbage.

ER du klar på at prøve bare en af tingene?