MINE 5 BEDSTE OPRYDNINGS & ORGANISERINGSTIPS

februar 20, 2022
  1. GIV DINE TING EN FAST PLADS

Efter min mening, kan du slet ikke rydde op og organisere, hvis dine ting ikke har en fast plads.
Overflader og rodeskuffer bærer tit præg af, at der en nogen ting vi simpelthen ikke har fundet ud af hvor skal bo og derfor ender de med bare at ligge og flyde. 
Du kan ikke stille ting på plads, hvis de ikke har en plads.
Jeg ved godt det lyder såre simpelt, men det er ikke desto mindre det allerbedste oprydningstip jeg kan give dig. 

Hvis du er i tvivl om hvor den plads skal være er svaret også rimeligt enkelt:  Så tæt som muligt på hvor du bruger det.


2. TØM INDEN DU ORGANISERER

Dette er efter min mening den mest effektive måde at rydde op på. Især hvis du har mange ting, og et system der ikke fungerer. 
Lige meget om det drejer sig om et helt rum eller blot en kommode, så skal du tømme det helt. 

Det er der flere grunde til:

  • Du får overblik over dine ting
  • Du kan lige pludselig se hvor meget du har, om du har flere af samme slags og det derfor bliver meget lettere at rydde op.
  • Det er nemmere at få orden på noget hvis, man starter forfra med at lægge tingene ind i et eller andet system der passer.

Jeg bruger altid denne metode.
Lige meget om det er hjemme, hos en klient eller på tv.

  1. Arrangér tingene et sted hvor du har overblik.
  2. Kategorisér dem. Dvs. er det et køkkenskab så tag glas i en gruppe, krus i en anden og eks. skåle i en tredje.
  3. Sortér kategorierne. Skal det du slipper sælges eller doneres?
  4. Til sidst kan du organisere.

 
Det er altid nemmere at sætte tingene pænt når skabe og skuffer er tomme. Du kan lave inddelinger eller bruge diverse beholdere for at lave et system du kan holde.


3. KØB OPBEVARINGSPRODUKTER EFTER DU HAR SORTERET

Når du nu har bestemt dig for at rydde op og ud, kan det være fristende at købe en masse lækre produkter. Kasser, lazy susans, skuffeinddelinger, flotte glas og bøtter. Jeg må tilstå at det også er motiverende at holde orden når det ser lækkert ud.
Men det kan også hurtigt blive dyrt, og måske er det slet ikke nødvendigt. 
Du kan risikere at købe 30 krydderiglas, men ender med at kassere halvdelen af dine krydderier fordi de er for gamle, eller at investere i 20 opbevaringskasser, men du har egentligt kun brug for 15. 
Hvis du kan, så vent til du ved præcis hvad du skal bruge. 
Ellers ender du måske bare op med ekstra opbevaring, som du enten skal returnere eller opbevare til du en dag måske skal bruge det. 

Brug hvad du har i forvejen

Skokasser eller andre papkasser kan sagtens udgøre det for ”kurve” i garderobeskabene. 
Papæsker fra andre produkter kan bruges til små inddelinger i køkkenskufferne. 
Syltetøjsglas mm. kan sagtens bruges som opbevaring indtil du har overblik og system


4. FIND UD AF HVAD DER SKAL SKE MED DE TING DU, GIVER SLIP PÅ

Det kan være svært at give slip på ting, selvom du måske har alt for mange af dem, men en ting der virkelig kan hjælpe er, at hvis du allerede inden du starter med at sortere bestemmer dig for hvor de ting du slipper, skal hen.
Det er vigtigt, fordi du ellers kan ende med bare at flytte rundt bunker af på dine ting.


5. SÆT TING PÅ PLADS MED DET SAMME

Hvis du har yngre børn, kender du måske lugten af gammelt gymnastiktøj i skabet, eller daggamle madrester i madkassen?

Er børnene lidt ældre er det bunker af vasketøj på gulvet, våde håndklæder under sengen og oceaner af brugt service på værelserne og den slags.

Det kan skam sagtens gælde for os vokse også, og selv de mest ryddelige af os glemmer også nogle gange at tage sportstøjet op af tasken, at åbne pakkerne fra posthuset og nogle gange glemmer vi også rudekuverterne. 


Derfor: 
Tag stilling til de ting der kommer ind ad din dør med det samme. Om det er brugt gymnastiktøj, købmandsvarer, breve eller en kasse fra Årstiderne – Få det hele på plads!